Press "Enter" to skip to content

Träning mot artros

admin 0

Artros är en mycket vanlig sjukdom i Sverige och ju äldre man blir desto högre är risken att man drabbas. Man beräknar att ungefär var femte kvinna och var tionde man efter 60 lider av någon form av artros men det finns även många yngre som får diagnosen.

Om du redan har blivit diagnosticerad så bör du ta reda på mer information om artros och vilka behandlingar som är väl beprövade och uppnår bra resultat. Det första steget mot att må bättre är att förstå hur sjukdomen fungerar och hur din anatomi påverkas, och det andra är att hitta en metod att motverka förloppet och smärtan.

Den livsviktiga träningen

Idag vet man att fysisk aktivitet är det

främsta vapnet mot artros och att det beror på framförallt två anledningar. Den första är att man med regelbunden träning stimulerar lederna att bygga upp ett försvar mot slitaget och den andra att man går ner i vikt om man rör mycket på sig. Just övervikt är en av de stora bovarna i dramat, och alla läkare rekommenderar att man går ner i vikt får att underlätta sitt tillstånd.

Så vilka former av träning är bäst mot artros och vad kan man göra om man har så ont att man inte vill röra mer på lederna än nödvändigt? Finns det särskilda träningsformer som kan förhindra att man får artros och är det möjligt att träna mot ledsjukdomen om man aldrig har tränat förut?

Lider man av artros så har man smärta i lederna och en av de mest drabbade kroppsdelarna är knäet. Om man är ovan vid att träna kan man gå till en artrosskola eller fysioterapeut där man får lära sig hur man

bäst tränar mot artros, vilket kan inkludera allt från simning och löpning till styrketräning. Principen bakom artrosträning är att man dels bygger upp musklerna runt den värkande leden, vilket i sin tur minskar belastningen på den, och att man stimulerar återuppbyggandet av det brosk som slitits ner.

För många patienter bär det emot att träna när det värker men om man bara fortsätter genom smärtan upplever de flesta att det onda försvinner. Är det riktigt illa i början kan man till och med ta smärtstillande, men med tiden kommer det inte längre att behövas. Viktigast av allt är dock att man envisas lite, för det är just det som är problemet med artros: smärtan kommer före och inte efter träningen. Det är lite som om man skulle vara tvungen att gå omkring med baksmälla hela dagen innan man går på en kul julfest!

Förr i tiden trodde man att träning kunde ge artros, men den tanken har man omvärderat idag. Det är sant att vissa elitidrottare drabbas, men det beror på att de tränar så extremt mycket. För vanliga motionärer är det däremot förebyggande, och alla kan komma igång oavsett erfarenhet eller ålder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *